آسمان تهران آنقدر خاکستری ماند تا سرانجام اعضای کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران مجبور شدند برای سالم ماندن پایتخت‌نشینان امروز را تعطیل کنند

rain

این در حالی است که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از استمرار آلودگی هوا در روزهای آینده خبر داده و مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هفته آینده نیز در تهران بارندگی نخواهیم داشت، از تشدید وضعیت کنونی سخن گفته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: هم‌اکنون ذرات معلق کوچک‌تر از2.5 میکرون بالاتر از حد استاندارد بوده و براساس گزارش مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا، آلاینده مذکور در شرایط هشدار است. وی افزود: براساس ابلاغیه مردادماه سال 88 کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت که به سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است،

قرار بود حد مجاز آلاینده ذرات معلق برای هر شبانه روز در سال گذشته 150 میکروگرم بر متر مکعب، سال‌جاری 90 میکروگرم بر مترمکعب و سال آینده 50 میکروگرم بر متر مکعب شود. این درحالی است که هنوز هم به جای استاندارد سال89 استانداردهای سال 88 ملاک عمل قرار می‌گیرد!

یوسف رشیدی در مورد وضعیت آلودگی هوای شهر تهران و استمرار آن در روزهای آینده، اظهار کرد: هم‌اکنون در شهر تهران میزان آلودگی‌ها بالاست و چنانچه شرایط آب و هوایی یاری نکند، پدیده وارونگی دما و پایداری هوا قطعا انباشت آلودگی و افزایش غلظت آلاینده‌ها را با خود به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طی 2هفته گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه بودیم، گفت: افزایش غلظت آلاینده‌ها به هفته اخیر نیز تسری یافته و هم‌اکنون با بروز پدیده وارونگی دما یا همان پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های ذرات معلق مواجه هستیم. همچنین پرویز رضازاده مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه فصل پاییز زمان پایداری هواست و در کنار آن کمبود بارش نیز وجود دارد، گفت: از ابتدای هفته جاری طی اطلاعیه‌ای اعلام کردیم که میزان آلاینده‌ها در اواسط هفته افزایش می‌یابد که همین اتفاق نیز رخ داد که با تعطیلی 3روزه اداره‌ها و مدارس قطعا به میزان زیادی از تشدید آلودگی هوا کاسته می‌شود.

رضازاده افزود: متأسفانه هفته آینده نیز در تهران بارندگی نداریم و باردیگر این آلودگی افزایش می‌یابد و وضعیت کنونی تشدید می‌شود.

همچنین وحید نوروزی، نماینده شهرداری تهران در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران و مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، از دستور معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران برای توقف فروش آرم‌های روزانه طرح ترافیک خبر داد و گفت: بر این اساس تا رفع مشکل آلودگی هوای تهران فروش آرم‌های روزانه طرح ترافیک متوقف شد. وی از استقرار ایستگاه‌های سیار شرکت شهر سالم شهرداری تهران در میادین اصلی شهر خبر داد و گفت: این ایستگاه‌ها به شهروندانی که دچار مشکل تنفسی شده‌اند خدمات اورژانسی ارائه می‌کنند. اخبار آلودگی‌ هوای تهران در حالی به گوش می‌رسد که رئیس پلیس راهور تهران نیز از کنترل محدوده‌های زوج و فرد طرح ترافیک و برخورد با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی خبر داد.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه به ماموران توصیه شده است که به‌شدت نسبت به کنترل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد علاوه بر دوربین‌های نصب‌شده در روز چهارشنبه اقدام کنند و قطعا خودروهای متخلف علاوه بر اعمال قانون از محدوده به خارج هدایت می‌شوند، تصریح کرد: به شهروندان توصیه می‌شود به هیچ عنوان از خودروهای شخصی خود به‌خصوص در این محدوده‌ها استفاده نکنند.

اشرفی‌پور، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران هم درباره آلودگی هوای تهران به ایسنا گفت: طی 14 روز گذشته متأسفانه به‌دلیل کاهش وزش باد و پایداری جوی، وضعیت آلودگی هوای تهران به‌طور متناوب به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون در شرایط هشدار قرار گرفت. وی در ادامه افزود: متأسفانه غلظت این آلاینده در تمامی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران فراتر از حد مجاز است.

کد خبر 121520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز